Kış mevsiminin ağır yol ve hava şartları içinde sürücü ve yolcu güvenliği için en tehlikeli koşullardan biri kar, karlı yol, buzlanma, don ve gizli buzlanma gibi kar yağışına ve soğuğa bağlı iklim şartlarıdır. İster hususi aracınız olsun, ister kiralık araç; şoförlerin dikkat etmesi gereken hususlar önemli. Karlı havada dikkat edilecek şeylerin tümü “biraz özen, biraz itina” ile genellenebilecek, aslında kolay püf noktalarından oluşuyor.

Genel Araç Bakımı Şart

Kiralık araçlarda bu genelde firma tarafından zaten periyodik olarak sağlanıyor. Basit bir kontrol yeterli. Ancak sürücülerin kendi araçları için periyodik bakımlara, kış mevsiminde her zamankinden daha yüksek hassasiyet göstermesi şart. Frenlerden, motorun parçalarına, lastiklerden, yakıt ve akü durumuna kadar her bir değer; birbirinden önemli. Kış bakımı, yılın en önemli bakımı.

Kış Lastiği Olmazsa Olmaz

Zaten günümüz trafik kurallarında zorunlu hale gelen kış lastiği +6 Santigrat Derecenin altındaki hava şartlarında hayat kurtarıcı. Burada önemli olan kış lastiklerinin eskimemiş, yıpranmamış, bakımlı, aynı marka, aynı ebat ve aynı desende olması önemli. +2 ilâ +3 derecenin altındaki hava şartları temelde buzlanma riski bulunan iklim koşulları olarak kabul ediliyor.

Fren Mesafesi ve Şekline Dikkat

Günlük kullanıma göre daha yumuşak frenler yapmak zaten olmazsa olmaz ancak kış şartlarında tekerleklerin kayma ihtimalini azaltmak için daha hassas olmak gerekiyor. ABS sahibi araç kullanıcılarının fren ve debriyaja aynı anda ve sonuna kadar basması, araç durana kadar da freni bırakmaması önemli iken, ABS’siz araçlarda her ne kadar debrijay sonuna kadar kullanılsa da, frenlerde kilitlemeyi engellemek için birkaç kez basıp çekmek gerekli ve yeterli bir durum. Böylece manuel ABS yapılmış olur ve tekerlekler kilitlenmeden direksiyona yön verebilme kabiliyeti korunur. Karlı havalarda fren tekniği, aracın fren mekanizmasına göre değişiklik gösteriyor. Acemi sürücülerin, uygun bir alanda birkaç pratik yapmasında fayda var. Fren mesafesi de her zamankine göre biraz daha artabileceğinden, araç takibinde biraz daha fazla mesafe bırakmak faydalı.

Ani Gazdan Kaçınmak Lazım

Normal sezonda da dikkat edilecek bu hareket, kışın patinaj riskini kayma ile birleştirebileceğinden ani gaz verme hareketlerinden kaçınmak lazım. Olur da yanlışlıkla gazı yüksek seviyede başlatır ve patinaja geçerseniz; burada debriyaja yüklenerek oluşan gücü boşa çıkartarak patinajdan kurtulmak mümkün. Ancak olası buzlu yolda, kayma ihtimali devam eder.

Karlı Havada Küçük Hassasiyetler

  • Köprüler, viyadükler, yolun aksine güneş görmeyen noktalar, tüneller, rüzgara açık alanda kuru kalan bölgeler; diğer noktalara göre daha hızlı donar. Bu durumlarda her zamankinden daha dikkatli olunmalıdır.
  • 88,89 sayarak 2,5-3 saniyelik takip mesafesi; karlı hava ve buzlu yollarda ya da soğukta en az 5 saniyeye çekilmelidir. 88-89-90-91 yeterli bir süre.
  • Trafikte ani yavaşlama varsa, dörtlü sinyal ile arkadaki araçlara uyarıda bulunmakta fayda var.
  • Vites küçültmekten mümkün olduğunca kaçınılmalı. Bu durum çekiş tekerleklerinde kilitlenme yapabilir.
  • Direksiyon hareketleri her zamanakinden daha yumuşak olmalı. Aracın kayması ve yoldan çıkması ihtimali, kış sezonunda normal sezondan daha yüksektir.
  • Kar lastikleri zincir kullanımına gerek bırakmaz. Ancak yine de araçta zincir olmasına dikkat edin.
  • Motor sağlığı açısından araç ilk çalıştırıldığında, soğuk havalarda bir süre rolantide ısınma yapılması gerekir. Araç rolantide çalışırken, gaz verilmemelidir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir