Dört mevsimi doya doya yaşadığımız ülkemizde kış ayları oldukça soğuk ve karlı geçmektedir. Dolayısı ile güvenli bir sürüş için canımızı ve sevdiklerimizi içinde taşıdığımız araçlarımızı buzlanmanın ve soğuğun had safhada olduğu kış mevsimine hazırlamalıyız.

Kışın havaların soğuması ve özellikle 7 derecelerin altına düşmesi ile birlikte yaz lastikleri sertleşir, yol tutuşu zayıflar ve kaymalara sebebiyet verir. Bu nedenle kışın gelmesi ve havaların 7 derecenin altına düşmesi ile yaz lastiğine göre daha yumuşak olan, kauçuk karışımı ve üzerindeki kılcal desenler sayesinde yol tutuşunu arttıran kış lastiği kullanılması şarttır.

Kış lastiği sadece karlı havalarda değil, buzlu ve yağmurlu kaygan zeminlerde de standart lastiğe göre daha iyi yol tutuş ve fren mesafesi sağlamaktadır. Ayrıca kuru ve ıslak zeminlerde herhangi bir performans kaybına sebep olmaz.

Karayolları Trafik Kanunu gereği ambulans, itfaiye, polis, jandarma ve tüm toplu taşıma araçlarında 1 Aralık-1 Nisan tarihleri arasında kış lastiği kullanma zorunluluğu bulunmaktadır. Şehirlerarası yük ve yolcu taşıyan ticari araçların da kış lastiği takması zorunludur. Bu zorunluluğun sivil araçlar için olmaması, kendi hayatımızı riske atmamızı gerektirmez. Binek araçla yapılan testlerde 80 km hızla buzlu bir yolda fren yapıldığında kış lastiği bulunan araç için 65 metre fren mesafesi ölçülmüş, yaz lastiği bulunan araç için ise 80 metre fren mesafesi ölçülmüştür. Aradaki 15 metrelik mesafe bir hayat kurtarmak için çok büyük önem taşımaktadır.

Kis-Lastigi-Takmis-Araba

Kış Koşullarında Araba Kullanmak Zordur !

 

Kış lastikleri ile ilgili bilgi kirlilikleri de vardır.

Öncelikle kış lastiğimiz olsa bile kar zinciri bulundurmak Karayolları Trafik Kanunu gereği zorunludur. Aşırı karlı havalarda yol durumuna göre kış lastiğimiz olsa bile kar zinciri takmak gerekebilir. Bu gereksinim düz bir zeminde hissedilmese de Uludağ, Kartalkaya ya da Bolu yolunda zaruriyet haline gelecektir.
Kış lastiği seçerken araç üreticisinin önerdiği lastikleri tercih etmek en doğrusu olacaktır. Lastilkerlin üzerinde RMA ve ASTM sembolleri aranmalıdır. Kış lastikleri araca ilk takıldıktan sonra 200-300 Km kuru zeminde kullanılması önerilir.

Kış lastiğinin yola daha iyi tutunması için havasının indirilmesi de yanlış bir uygulamadır. Lastik hava basıncı mutlaka üreticinin önerdiği değerlerde kullanılmalıdır.

Yalnız çekiş olan tekerleklere kış lastiği takılması da yanlış bir davranıştır. Güvenli bir fren mesafesi ve yol tutuşu için mutlaka 4 lastiğe birden kış lastiği takılmalıdır.

Bir başka yanıltıcı bilgi de kış lastiklerinin masraflı olduğu iddiasıdır. Lakin unutulmamalıdır ki devamlı kullanılmayan bir çift yaz lastiği ve devamlı kullanılmayan bir çift kış lastiği dönüşümlü olarak kullanıldığında yıpranmadığından hem yeni bir lastik alma süreniz uzayacak hem de sizin için de daha güvenli bir yol tutuş sağlayacaktır.

Son olarak kış bittikten ve soğuklar kalktıktan sonra mutlaka kış lastiklerinin çıkarılıp, yaz lastiklerinin takılması gerekmektedir. Yapılan testlerde yazın 100 km hızda yaz lastiği ile fren mesafesi 38 metre iken, kış lastiği ile 41 metredir ve bu 3 metrelik fark bazen hayat kurtarabilir. İnsan hayatı en vazgeçilmez kıymettir.

Araç kiralama ile ilgili sorulabilecek tüm soruların cevaplarını sizin için derledik.